Hei sjef – AI sier du tar feil

Kunstig intelligens vil snart tvinge frem store kulturelle skift, spesielt når det gjelder beslutningstaking. Kan ledere håndtere det?

Siden den industrielle revolusjonen startet, har det vært én person som alltid har hatt rett; sjefen. De beste lederne har brukt denne makten smart ved å samle informasjon og råd, lytte til både motstandere og tilhengere, og deretter kunngjøre veien videre. At noen skulle antyde noe annet, var utenkelig.

Men eksperter sier at det kan være en ny og uforutsigbar dynamikk på vei inn i bedriftshierarkiet, der AI utfordrer lederne. Teknologiens evne til å samle og analysere data kan snu opp ned på mange etablerte praksiser — noe den allerede har gjort i noen grad. Bedrifter bruker i økende grad betydelig med midler på AI. AI-beslutningstaking vil definitivt endre hvordan kulturen fungerer, og dette er et ekstremt viktig element å ta tak i.

Men det vil ikke være enkelt å endre en bedrifts beslutningskultur. Først vil antagelig både ansatte og ledere motsette seg AI-basert beslutningstaking («Det ville vært bedre om vi gjorde dette selv»), for så gradvis å bevege seg mot aksept («Noen av disse anbefalingene er bra») og til slutt til å bli talsmenn for det («Wow, dette gir virkelig gode resultater«). Siden AI «lærer» gjennom eksponering for data, vil anbefalingene bli stadig bedre og mer målrettede. Eksperter forutser at dette vil skape konflikter, spesielt når ledere mangler samme tilgang til AI-drevet kunnskap som sine ansatte.

Uten en forståelse av hva folk «på gulvet» ser, kan ledelsen ende opp i vanskelige situasjoner, noe som kan skape mye uenighet.

I dag varierer AI’s innvirkning på kulturen fra bransje til bransje. For eksempel bruker detaljhandelsledere prediktiv programvare som analyserer millioner av datapunkter for å anbefale prisjusteringsplaner. I rekrutteringsbransjen har AI og data lenge støttet ansettelsesbeslutninger, men bransjen sliter med å avgjøre hvordan og når man skal bruke treningsrobot i stedet for menneskelige coacher, og om ansatte vil føle seg trygge med dem. Virksomheter vurderer hva de skal gjøre med AI, men de færreste implementerer det i stor nok skala til å ha en vesentlig innvirkning på kulturen — men de tidlige tegnene er her.

Undersøkelser viser at både ansatte og kunder kan ha lav tillit til en gitt bedrift. Det er forventet at AI kan forverre dette hvis beslutninger tas av AI de ikke stoler på, og valideres av ledere de heller ikke stoler på. Dette er en mulig effekt det er viktig å følge med på.

For å bidra til en jevnere og kontrollert kulturendring, foreslår eksperter at ledere tydelig kommuniserer hvordan de har tenkt å bruke AI til fordel for både organisasjonen og de enkelte ansatte. Det hele kommer ned til åpenhet.

Ekspertene råder også ledere og ansatte til å styrke sin kompetanse på AI-baserte kapabiliteter, samt hvordan man kan kommunisere om AI i hele organisasjonen. Selv om mange selskaper oppmuntrer til bruk av mainstream generativ AI, er opplæringen de gir i de fleste tilfeller langt fra tilstrekkelig. «Vær klar over hva du ikke vet» – mange i ledelsen er ikke det, og det er et problem.